Klasblog – 6de leerjaar B

Sporen van kolonisatie 28 nov, 2023

De hele namiddag dompelden we onszelf om in kinderen en volwassenen die zo’n 60-70 jaar geleden leefden in Congo. We begonnen de namiddag met een gesprek over wat we al allemaal wisten over die periode. Daarna kregen we elk een paspoort die onze rol zou zijn gedurende het hele spel: Europeaan, évolué of Congolees. Nadien stapten we de bus op richting Leopoldsville, een stad in Congo. Op ons paspoort stond niet alleen onze identiteit maar ook hoe onze dag eruit zag en dus begonnen we aan onze dag.

Al snel werd duidelijk dat het helemaal niet eerlijk verdeeld was. De Europeanen konden vooral genieten van het werk dat de Congolezen voor hun hadden gedaan, zoals bijvoorbeeld genieten van een feestje waarbij de drankjes en hapjes gemaakt waren door de Congolezen. De évolués probeerden zich op te werken door te gaan studeren maar ook dat kon niet zomaar. Niet elke studierichting was even toegankelijk. De Europeanen gaven zelfs aan dat ze zich helemaal niet conforabel voelde bij het ‘profiteren’ van ak het werk en de Congolezen zouden ook graag eens willen genieten ipv enkel te hoeven werken.

Het maakte heel wat los bij ons en wat waren we uiteindelijk blij dat dit nu niet meer gebeurt, maar we zagen wel dat er hier en daar nog werk is aan de winkel.

Reacties zijn gesloten.