Klasblog – 4de leerjaar B

Week 8: planning 3 mei, 2020

Beste ouders, lieve kinderen

We zijn alweer een weekje verder. Deze week herhalen we de leerstof van rekenen en taal die de voorbije twee weken aan bod kwam. We werken daarvoor hoofdzakelijk in de werkboeken die we jullie bezorgd hebben. Belangrijk! Kijk goed welk werkboek je nodig hebt, op welke pagina en welke oefeningen je moet maken. Voor taal werken we deze week enkel in Taalschrift B dus het nieuwe taalschrift mag je nog even aan de kant laten liggen.

De verbetersleutels zijn beschikbaar via de link op de blog. Het is belangrijk om je werk ook na te kijken.

Zoals reeds gemeld via mail komen er geen nieuwe oefeningen bij op Bingel. De oefeningen blijven tot het einde van deze week openstaan en kunnen dus op eigen tempo afgewerkt worden.

Voor W.O. bieden we twee mini-webpaden aan. Die plannen we op dinsdag en woensdag maar je mag ze ook op een andere dag maken als dat beter uitkomt. Je vindt de link hieronder op de blog.  Bij elke opdracht klik je het filmpje aan. Bekijk het filmpje en geniet. Daarna lees je de bijhorende vragen. Bekijk het filmpje opnieuw en kleur de hokjes met de juiste antwoorden. Er is meer dan één antwoord mogelijk. De verbetersleutel zit ook in je bundel. Maar… neem die pas als je helemaal klaar bent

Heb je een vraag over de leerstof of is iets niet duidelijk, laat dit zeker weten aan je juf. We zoeken dan samen naar een oplossing.

Veel succes in de komende week!

Groetjes van de juffen van het vierde

Planning van 4 mei tot en met 8 mei

Maandag 4 mei

Wiskunde: Breuken aanvullen tot een geheel

  • Je kan het instructiefilmpje nog eens bekijken als dat nodig is. De link vind je hier.
  • Werkschrift B, p. 23 en 24 kan je maken.
  • De verbetersleutel vind je hier.

Taal: Begrijpend lezen

We werken deze week in Taalschrift B. Wie dit al oploste, moet dit uiteraard niet nog eens doen.

Lees ‘De donkere diepte’

  •  p. 79 – 80 – 81: lezen en de vragen beantwoorden.
  •  p. 82: deel 3 lezen (de vragen beantwoorden mag maar moet niet)
  •  p. 83: nummer 4: kleur de gezichtjes in.
  • De verbetersleutel vind je hier.

Spelling: hoorwoorden

 Lees spellingweter 1 op p. 113 in je spellingschrift.

  • Maak in je spellingschrift p. 80, oef. 2 en 4
  • Laat je werk nakijken of verbeter het zelf met de verbetersleutel. Wat je fout schreef, schrijf je opnieuw zonder fouten.
  • De verbetersleutel vind je hier.

M.O.: Een cactus

Neem het blad waar een potje op staat met een cactus. Volg de richtlijnen. Er zitten in je bundel: een klein tekenblad, een rode bloem en een blaadje met motiefjes. Allemaal voor deze opdracht.

Hang je deze cactus voor je raam? Dan kunnen we er van genieten als we de volgende keer langskomen.


Dinsdag 5 mei

Wiskunde: Kommagetallen

  • Leertakenschrift p. 10, de oefeningen bij blok 10 (bovenste deel) worden gemaakt. Klik hier voor de verbetersleutel.
  • We herhalen nog even optellen en aftrekken met kommagetallen tot op een tiende. Het filmpje over optellen met kommagetallen vind je hier. De filmpjes over aftrekken met kommagetallen vind je hier en hier.
  • Werkschrift B, p. 28 oef. 1 en 3 en p. 30 oef. 1 en 3 (de driehoekjes zijn niet verplicht maar je mag ze wel maken).
  • Op p. 29 en p. 31 heb je telkens een oefening 4. Wie van een uitdaging houdt, mag deze ook maken. Klik hier voor de verbetersleutel.

Taal: Creatief schrijven

Opdracht in werkbundel: “We tekenen een leuk nieuw tafereeltje”

Knip eerst de kaartjes uit. Bewaar ze in een doosje of omslag! Je hebt ze later immers nog nodig. Let op: dit is een teken-opdracht, maar je moet er ook een verhaaltje bij verzinnen. (Leuk om eens aan je raam te hangen als we langs komen.) Er zit een groot tekenblad in je bundel voor deze opdracht.

Tweede opdracht: neem een kaartje, teken wat er op staat en laat iemand je tekening bekijken. Kan die raden welk woord je in je hand hebt???

Spelling: Hoorwoorden

  • Maak in je spellingschrift p. 81, oef. 6
  • Laat je werk nakijken of verbeter zelf met de verbetersleutel. Wat je fout schreef, schrijf je opnieuw zonder fouten. Klik hier voor de verbetersleutel.

W.O.: Mini- webpad

Vandaag maak je het webpad rond ‘Chocolade’. De opdracht vind je in je bundel. Het webpad vind je hier.

Woensdag 6 mei

Wiskunde: Meetkunde

  • We werken in het leertakenschrift.
  • Bekijk de uitleg op p. 84 nog eens en maak de oefeningen die er onder staan. Het filmpje met uitleg vind je hier.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Maak de oefening bij blok 7 op p. 87 en 88 (blok 9 dus niet). Bij twijfel kan je op p. 85 en 86 nog eens nakijken.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Herhaal op p. 91 onderaan nog eens de begrippen die bij de cirkel horen. Maak daarna op p.92 de oefening bij blok 8.
    Klik hier voor de verbetersleutel.

Taal: Taalbeschouwing, begrijpend lezen en creatief schrijven

  • Waarnaar verwijzen verwijswoorden?
    • p. 88 lezen en aanvullen
    • p. 89 goed lezen
    • p.90 invullen en eens luidop voorlezen aan jezelf om te horen of het goed klinkt.
    • Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Extremen
    • p. 92 lezen
    • p. 93: antwoorden op vraag 3a en 3b.
    • Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Woordjes uitleggen

Neem drie woorden uit je omslag (de kaartjes die je gisteren uitknipte). Schrijf een uitleg neer over het woord… Beeld je in dat jij nu een woordenboek schrijft. Laat je uitleg door iemand lezen. Weet die over welk woord het gaat? Dan heb je het heel goed gedaan.

W.O.: Mini-webpad

Vandaag maak je het webpad rond ‘Heelal’. De opdracht vind je in je bundel. Het webpad vind je hier.

Donderdag 7 mei

Wiskunde: Gelijknamige en gelijkwaardige breuken

  • Je kan het instructiefilmpje nog eens bekijken als dat nodig is.
  • Lees op p. 15 in je leertakenschrift nog eens na wat een gelijknamige breuk is. Je kan het filmpje hier nog eens bekijken. Maak daarna de oefening die er onder staat.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Bekijk op p. 16 de uitleg bij gelijkwaardige breuken en maak daarna de oefeningen bij blok 7. Je vindt een filmpje over gelijkwaardige breuken op Bingel.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Leertakenschrift p. 18, de oefening bovenaan bij blok 8.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Tenslotte maak je ook in je werkschrift B op p. 25 oefening 5. Wie ook oefening 6 eens wil proberen, mag dat zeker doen.
    Klik hier voor de verbetersleutel.

Taal: Begrijpend lezen

Extremen

  • Lees p. 94 en antwoord op p. 95 op vraag 3a en 3b.
  • Lees p. 96 en antwoord op p. 97 op vraag 3a en 3b.
  • Lees p. 98 en antwoord op p. 99 op vraag 3a en 3b.
  • Klik hier voor de verbetersleutel.

Spelling: Werkwoorden

  • Lees aandachtig je ‘werkwoordschema’ in je spellingschrift pag. 126
  • Maak in je werkwoordenblok pagina 28 oefening 28 + a en b (ontcijfer: zoek welke persoonsvorm in de bal verstopt zit)
  • Verbeter met de verbetersleutel achteraan in je werkwoordenblok op pag. 55

Schoonschrift: Moederdag

Schrijf je vers voor Moederdag op het gelijnde blaadje (ook in deze bundel te vinden). Je kan zelf een gedicht maken of je kan het gedicht overschrijven dat je in deze bundel vindt. Stop het dan tussen de kaart die je vorige week hebt gemaakt.

M.O.: In de natuur

Er zit een voorstel in je bundel om iets te maken met materiaal uit de natuur. Dit is natuurlijk niet verplicht.

Vrijdag 8 mei

Wiskunde: Kommagetallen tot een honderdste optellen en aftrekken

  • Je kan het instructiefilmpje nog eens opnieuw bekijken als dat nodig is. Het filmpje over optellen met kommagetallen vind je hier. De filmpjes over aftrekken met kommagetallen vind je hier en hier.
  • We werken in ons leertakenschrift op p. 42 en 43. Verplicht te maken: de oefeningen bij blok 10. Wat je mag maken: de oefeningen bij blok 7 en blok 12.
  • Klik hier voor de verbetersleutel.

Taal: Begrijpend lezen, taalbeschouwing en expressief lezen

  • Extremen
    Lees p. 100 en antwoord op p. 101 op vraag 3a en 3b.
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Welk soort zin past er?
    p. 108 oef. 4: drie tekstjes lezen en de passende zin aankruisen. Klik hier voor de verbetersleutel
  •    Exacte betekenissen
    p. 113, oef. 3a en 4 + p. 114 oef. 6
    Klik hier voor de verbetersleutel.
  • Leer je vers voor Moederdag vlot lezen… en… lees het zondag voor aan je mama! Probeer haar zondag ook eens goed te verwennen!

spelling: werkwoorden

  • Lees aandachtig je ‘werkwoordschema’ in je spellingschrift pag. 126
  • Maak in je werkwoordenblok pag. 29 oefening 29 + a en b (Let op! Er staat lees van links naar rechts maar het moet zijn: lees van rechts naar links)
  • Verbeter met de verbetersleutel achteraan in je werkwoordenblok op pag. 55

En nu: weekend!