Klasblog – 2de leerjaar C

Taken week 4-8 mei 2020 2de leerjaar 3 mei, 2020 Brieven, Weetjes

Week van maandag 4 mei tot vrijdag 8 mei 2020

maandag 4 mei : spelling: thema 8 les 3: woorden als brug, lach, volgt en licht

Stap 1: Bekijk deze filmpjes aandachtig:

Tip: Je kan op Bingel het filmpje steeds opnieuw bekijken op ‘ het eiland’ bij thema 8 les 3. en het spellied bij thema 5 les 11 (d/t, p/b)

  • het filmpje ‘ cht/gt’ op bingel.be
  • het filmpje met de link:

https://www.xnapda.be/filmpjes/2de-leerjaar/woorden-met-cht-gt

Of onthou je ze liever in een leuk zinnetje?

‘ Ach, lach toch niet met Bert! Hij heeft pech.

Hij wil zich wassen, maar heeft geen zeep!’

Stap 2: Zing het spellied. Het staat als taak klaar op www.bingel.be. De tekst vind je in je spellingboek op pagina 129.

Stap 3: Lees spellingweter 26 in je spellingboek op pagina 123 aandachtig.

Stap 4: Maak de oefeningen 1, 2, 3 en 4 in je werkboek spelling op pagina 87 en 88.

Lees aandachtig de opdrachten. Schrijf netjes.

Oefening 2 pagina 88: Je kan deze oefening ook met een volwassene maken.

Teken het woord op elkaars rug. Bespreek hoe je het schrijft.

Dek het af. Schrijf het op.

Stap 5: Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Woordjes die je fout hebt, kan je nog eens opnieuw schrijven.

Verbeteren kan via ‘correctiesleutels’ op www.vbsoudebareel.be  of deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-talent-spelling/

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale spellingschrift 2.

Maandag 4 mei: Rekenen: Herhalen van alle maaltafels

                                     + aanbreng van de nieuwe maaltafel x7

Ter info:

  1. Deze week herhalen we dagelijks alle gekende maaltafels van x2, 3, x4, x5, x6, x8x en x10.
  2. We leren ook de maaltafel van x7, die we dagelijks inoefenen.

Hoe?

– Je maakt elke dag een blokje met 20 oefeningen.

– Je maakt elke dag een bladzijde uit het bundeltje van x7.

Tegen het einde van de week werk je het bundeltje uit. Je mag dit zelf plannen.

  1. De deeltafels zijn geen parate kennis voor het 2de leerjaar.

Stap 1: Leg dit klaar:

  • Het overzichtsblad van x7
  • Voor 2C: Het bundeltje van x7
  • Voor 2a en 2b: Het losse oefenblad met het bundeltje van x7
  • Het strookje met kaartjes om te knippen + je maaltafeldoosje
  • Het maaltafelmapje ( Als je dat thuis liggen hebt. )

Stap 2: We oefenen eerst alle gekende maaltafels door elkaar.

  • Neem je maaltafel doosje. Doe alle kaartjes eruit en leg ze op een stapel.
  • één voor één een maaltafel op.
  • Maak tijdens het oplossen, twee stapeltjes:
  • een stapel met oefeningen die je juist had en
  • een stapel met oefeningen die je fout
  • De stapel met foutieve oefeningen oefen je opnieuw in.

Stap 3: We oefenen nu de maaltafel van x7:

Ik onthoud!

De maaltafel van 7 bevat slechts 2 nieuwe oefeningen: vb. 7 x 7 =… en 9 x 7 =…

De andere oefeningen kan je leren door de oefeningen om te draaien.

Vb. 2 x 7 = … want je kent 7 x 2 =…

Nu je dit weet, kan je aan de slag!

Stap 4: Vul het overzichtsblad in voor de maaltafel van 7:

0keer

groepjes van

7 

0

 

x

 

7 =

 

1keer

groepje van

7 

7

 

1

 

x

 

7 =

 

2keer

groepjes van

7 

7+7

 

2

 

x

 

7 =

 

3keer

groepje van

7 

7+7+7

 

3

 

x

 

7 =

 

 

Doe zo

Verder….

 

 

 

 

 

 

10keer

groepjes van

7 

7+7+7+7+7+7+7+7+7+7

10x7 =

Stap 5: Kleur op het 100-veld ( achterkant ) alle sprongen van x7:

7, 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63 en 70.

Stap 6: Neem het strookje met de maaltafelkaartjes van x7 en knip ze uit.

Stap 7: Leg ze voor jou op tafel.

Stap 8: Leg aan de linkerkant alle oefeningen waarvan je ze door om te draaien kan oplossen. Vb. 2 x 7 = … want je kent 7 x 2 =…

Stap 9: Leg aan de rechterkant de twee nieuwe oefeningen: 7 x 7 =… en 9 x 7 =…

Stap 10: Los nu alle oefeningen van x7 enkele keren op, zodat je ze kent.

Stap 11: We oefenen elke dag 20 oefeningen:

  • 2c: Neem je bundeltje van x7 op pagina 1
  • 2a en 2b: Neem je losse blad met de dagelijks oefeningen.

Stap 12: Los het blokje van ‘maandag’ op. ( 20 oef. )

Stap 13: Laat het blokje met groene balpen verbeteren door een volwassene.

Stap 14: We maken vandaag een bladzijde uit onze maaltafelbundel x7:

Stap 15: Los vandaag een blad uit het bundeltje op.

Stap 16: Laat het blad met groene balpen verbeteren door een volwassene.

Stap 17: Indien jij je maaltafelmapje thuis hebt liggen, vergeet dan dit materiaal er niet in te steken.

Vrije opdracht voor uw kind, de papa,…

Mama’s lezen dit deel liefst nog niet.

Maandag 4 mei: Muzische opdracht voor moederdag:

Een vlinder of een kaartje of een tekening

Zondag 10 mei is het moederdag. Deze dag mogen we niet zomaar voorbij laten gaan.

Aangezien we in de klas niet kunnen knutselen,

geven we de mogelijkheid uw kind deze week thuis iets moois te laten maken voor mama.

Vrije keuze: een vlinder, kaartje of tekening voor mama

 

stap 1: Een vlinder maken voor mama

– Volg het stappenplan van de vlinder.

stap 2: Maak een leuk kaartje voor moederdag.

– Neem een leeg kaartje. Volg het stappenplan.

stap 3: Een mooie tekening maken voor mama.

Neem een leeg blad. Teken een tekening voor mama. Toon haar dat je haar graag ziet!

stap 4: Wat je maakte, kan je inpakken. Je kan het ook zo afgeven aan mama op zondag 10 mei 2020: moederdag!

Voor wie niet knutselt, enkele tips om mama te verwennen op moederdag:

* Mama meehelpen op moederdag.

* Samen gezellig ontbijten.

* Samen een leuke activiteit doen.

* Papa en jij maken het lievelingsgerecht klaar voor mama.

* Bak samen met een volwassene ( niet je mama ) iets lekkers: een cake of taart

of koekjes of pannenkoeken,… om mama te verwennen.

Veel plezier!

Dinsdag 5 mei: Rekenen:

  1. herhalen van alle gekende maaltafels
  2. de maaltafel van 7 inoefenen: kaartjes + blokje ‘dinsdag’ + blaadje(s) uit maaltafelboekje

Stap 1: We oefenen eerst alle gekende maaltafels door elkaar.

  • Neem je maaltafel doosje. Doe alle kaartjes eruit en leg ze op een stapel.
  • één voor één een maaltafel op.
  • Maak tijdens het oplossen, twee stapeltjes:
  • een stapel met oefeningen die je juist had en
  • een stapel met oefeningen die je fout
  • De stapel met foutieve oefeningen oefen je opnieuw in.

Stap 2: Oefen met de kaartjes van x7 uit je maaltafeldoosje.

Stap 3: Neem de geknipte kaartjes van x7 uit je maaltafeldoosje.

Stap 4: Oefen ze apart in. Ken je ze nog allemaal?

Klaar? Steek de kaartjes terug in je doosje.

Stap 5: Maak het blokje van 20 oefeningen van ‘dinsdag’  en 1 of meerdere blaadjes uit het maaltafelboekje x7.

Stap 6: Zoek bij je materiaal van x7 het blad waar het blokje van ‘dinsdag’ opstaat.

( 20 oef. ) Los het op.

Stap 7: Laat het blokje met groene balpen verbeteren door een volwassene.

Stap 8: Maak 1 of meerdere blaadjes naar keuze in je maaltafelboekje van x7.

Stap 9: Laat het blad met groene balpen verbeteren door een volwassene.

Stap 10: Indien jij je maaltafelmapje thuis hebt liggen, vergeet dan dit materiaal er niet in te steken.

Dinsdag 5 mei: schrift: Herhaling van de hoofdletters C, G, O, Q, N en M ( deel 1 )

Stap 1: Neem je werkboekje schrift B op pagina 82 en een pen.

Stap 2: Even opfrissen: Waar let je op tijdens het schrijven?

  • Zet je recht aan je tafel en hou je benen naast elkaar.
  • Hou je pen juist vast. Leg je andere hand op je blad.
  • Schrijf traag en werk alle letters mooi af.
  • Schrijf tussen de lijntjes.

Stap 3: Schrijf de namen netjes met hoofdletter over. Kijk goed naar het voorbeeld.

Woensdag 6 mei: Rekenen:

  1. herhalen van alle gekende maaltafels
  2. de maaltafel van 7 inoefenen: kaartjes + blokje ‘woensdag’ + blaadje(s) uit maaltafelboekje

Stappenplan: zie dinsdag 5 mei.

Woensdag 6 mei: Rekenen: Herhaling meten en metend rekenen: kloklezen

Stap 1: Neem je rekenboek C op bladzijde 15 oefening 7.

Stap 2: Los de oefening op: Hoe laat is het?

Stap 3: Verbeter met de correctiesleutel: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-nieuwe-pluspunt/

Let op: Zoek de juiste bladzijde in werkboek C!

Woensdag 6 mei: spelling: thema 8 les 3:  woorden als brug, lach, volgt en licht: verder oefenen

Stap 1: Bekijk deze filmpjes aandachtig:

Tip: Je kan op Bingel het filmpje steeds opnieuw bekijken op ‘ het eiland’ bij thema 8 les 3. en het spellied bij thema 5 les 11 ( d/t, p/b )

  • het filmpje ‘ cht/gt’ op bingel.be
  • het filmpje met de link:

https://www.xnapda.be/filmpjes/2de-leerjaar/woorden-met-cht-gt

Of onthou je ze liever in een leuk zinnetje?

‘Ach, lach toch niet met Bert! Hij heeft pech.

Hij wil zich wassen, maar heeft geen zeep!’

Stap 2: Zing het spellied opnieuw. Het staat als taak klaar op www.bingel.be. De tekst vind je in je spellingboek op pagina 129.

Stap 3: Lees spellingweter 26 in je spellingboek op pagina 123 aandachtig.

Stap 4: Maak de oefeningen in je werkboek spelling op pagina 89 en 90.

Lees aandachtig de opdrachten.

Schrijf netjes.

Pagina 90 oef 7: Laat je dicteren:

  1. Bas slaat de mug dood.
  2. Deze nacht gaat het regenen.
  3. Eva heeft zich vergist.
  4. Warres kracht is enorm.
  5. Ik plaag mijn zus nooit.
  6. Kijk omhoog!
  7. De boer zocht de big.
  8. Kom jij vandaag naar school?

Stap 5: Verbeter deze oefeningen met groene balpen

  • Voor oefening 7 verbeter je met de oplossingen uit stap 4.

Woordjes die je fout hebt, kan je nog eens opnieuw schrijven.

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale spellingschrift 2.

Woensdag 6 mei: Vergeet je knutselwerkje voor moederdag niet af te werken!

Donderdag 7 mei: Rekenen:

  1. herhalen van alle gekende maaltafels
  2. de maaltafel van 7 inoefenen: kaartjes + blokje ‘donderdag’ + blaadje(s) uit maaltafelboekje

Stappenplan: zie dinsdag 5 mei.

Donderdag 7 mei: Taal: begrijpend lezen / WO: thema 7 les 5: kriebelbeestjes: de regenworm

Stap 1: Bekijk het filmpje over de regenworm.

https://schooltv.nl/video/de-regenworm-een-echt-bodemdiertje-zonder-skelet/

Stap 2: Leg dit klaar:

  • Het taalschrift C op pagina 18
  • een geel, blauw en groen kleurpotlood
  • een potlood en een gom

Lees de titel en de opdracht. Lees de tekst 2 keer aandachtig.

Stap 3: Los nu de vragen over de regenworm op pagina 19 en 20 ( a, b, c, d, e en f ) op.

Schrijf met potlood, dan kan je gommen als je eens fout bent.

Oefening 2a: opgelet: doorstrepen    ≠   onderstrepen

Stap 4: Verbeter met groene balpen. Gebruik deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-talent-taal/

Ga naar het werkschrift Taal C!

Donderdag 7 mei: schrift: Herhaling van de hoofdletters C, G, O, Q, N en M (deel 2)

Stap 1: Neem je werkboekje schrift B op pagina 83 en een pen.

Stap 2: Even opfrissen: Waar let je op tijdens het schrijven?

  • Zet je recht aan je tafel en hou je benen naast elkaar.
  • Hou je pen juist vast. Leg je andere hand op je blad.
  • Schrijf traag en werk alle letters mooi af.
  • Schrijf tussen de lijntjes.

Stap 3: Schrijf de namen netjes met hoofdletter over. Kijk goed naar het voorbeeld.

Vrijdag 8 mei : Rekenen: 

  1. herhalen van alle gekende maaltafels
  2. de maaltafel van 7 inoefenen: kaartjes + blokje ‘vrijdag’ ( toetsje op 2 min. vrije keuze ) + blaadje(s) uit maaltafelboekje

Stappenplan: zie dinsdag 5 mei.

Vrijdag 8 mei: schrift: Herhaling van de hoofdletters C, G, O, Q, N en M (deel 3)

Stap 1: Neem je werkboekje schrift B op pagina 84 en een pen.

Stap 2: Even opfrissen: Waar let je op tijdens het schrijven?

  • Zet je recht aan je tafel en hou je benen naast elkaar.
  • Hou je pen juist vast. Leg je andere hand op je blad.
  • Schrijf traag en werk alle letters mooi af.
  • Schrijf tussen de lijntjes.

Stap 3: Schrijf de namen netjes met hoofdletter over. Kijk goed naar het voorbeeld.

Vrijdag 8 mei: Rekenen: Herhaling meten en metend rekenen: kloklezen

vandaag: Enkel de bovenkant van het 1ste blad: kwart voor ( 6 klokken )

Stap 1: Neem het werkblad: ‘ huistaak: de klok: kwart voor, kwart over’. ( zie bijlage )

Stap 2: Hoe laat is het op de eerste 6 klokken?

Stap 3: Los op en laat je oefeningen door een volwassene controleren.

( ‘kwart over’ en ‘door elkaar’ nu niet oplossen, dit is voor volgende week! )

Vrijdag 8 mei: lezen: Vlot en vaardig lezen thema 7 les 9: verkleinwoorden

Stap 1: Neem je Talent Leesboek op pagina 108.

Stap 2: Lees oefening 1 ‘woorden’ 2x luidop.

Laat een volwassene luisteren of je het correct leest.

Stap 3: Lees het appelblauwzeegroene kadertje. Begrijp je alle woorden? Vraag uitleg.

Stap 4: Lees oefening 2 ‘ Zinnen’ en oefening 3’ Het torretje en de duizendpoot’ 2x luidop.

Stap 5: Neem je leesboek op pagina 109. Lees oefening 4 ‘ De brombeer en de bij’ luidop.

Tip: Je kan ook afwisselen met een volwassene.

Een pluim voor jullie allemaal, want jullie hebben heel flink gewerkt de voorbije week!

Niet vergeten: zondag: 10 mei: moederdag!