Klasblog – 2de leerjaar B

Taken 2de leerjaar 20-24/4/2020 20 apr, 2020 Weetjes

Beste ouders,

Hieronder staat nog eens de planning voor het 2de leerjaar.

Week van 20 april tot 24 april 2020

Maandag 20 april: spelling: thema 6 les 18: korte, lange en andere klanken aanleren en inoefenen

Stap 1: Bekijk het filmpje ‘ Wat is het verschil tussen korte en lange klanken?’ aandachtig via deze link:

https://www.bing.com/videos/search?q=lange+klank+korte+klank&ru=%2fvideos%2fsearch%3fq%3dlange%2bklank%2bkorte%2bklank%26%26FORM%3dVDVVXX&view=detail&mid=92130A37A3D7B0E8450792130A37A3D7B0E84507&&FORM=VDRVRV

Stap 2: Bekijk het filmpje ‘ Tweeklanken onthouden op je lichaam.’ aandachtig

via deze link:  https://www.youtube.com/watch?v=TRKUfb2Za7U&feature=youtu.be

Even samenvatten:

Korte klanken: a, e, i, o en u

  • Deze klanken klinken kort.
  • Je kan korte klanken NIET ROEPEN.
  • Je kleurt ze in de oefeningen met groen.

Lange klanken: aa, ee, oo en uu

  • Deze klanken klinken lang.
  • Je kan ze WEL ROEPEN.
  • Je kleurt ze in de oefeningen rood.

Tweeklanken ( ‘andere klanken’ ): eu, ui, ie, oe, au, ou, ei, ij, …

  • De andere klanken blijven in de oefeningen wit.

Stap 3: Los de oefeningen in het spellingschrift op pagina 71 en 72  op.

Lees goed de opdracht.

Pagina 71:

kader bovenaan: zoek de verborgen woorden.

oefening 1: tip: Je kan de klanken in het kleur van de potten laten inkleuren.

( korte klank = groen, lange klank = rood en andere klank = wit )

Pagina 72: Oefening 2, 3 en 4:
Oefening 2: klanken om te dicteren: ui, r, o, f, e.
Oefening 3: Klanken om te dicteren: aa, s, oei, uu, z.
Oefening 4: Klanken om te dicteren: eeuw, a, ee, t, p.

Stap 3: Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Verbeteren kan via ‘correctiesleutels’ op www.vbsoudebareel.be  of deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-talent-spelling/

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale spellingschrift Talent 2.

Differentiatieblad ( voor als de oefeningen in het boek snel gemaakt werden )

differentiatieblad thema 6 les 18 korte lange en andere klanken

Maandag 20 april: Rekenen: Maaltafels trainen

We oefenen deze week dagelijks enkele maaltafels.

Vandaag oefenen we x2 en x3 in met je kaartjes uit je maaltafeldoosje.

Dinsdag 21 april: rekenen: T-TE=TE

Stap 1: Dit leg je klaar:

  • je rekendoos
  • het smurfenbundeltje pagina 3 ( onderaan: T-TE=TE vb. 70-15 )
  • je rekenboek B

Stap 2: Neem je ‘smurfenboekje’ op pagina 3: T-TE=TE en doe je rekendoos open.

Stap 3: Bekijk het filmpje over aftrekken tot 100: T-TE=TE ( 70-15=)  aandachtig.

link:

Doe mee met de opdracht uit het filmpje.

Zo lossen we de oefening dus op:

uit smurfenboekje:           

                          10 – 5 = 5

70 – 15 = 60 – 5 = 55                            

60              /\

-10    -5

Stap 4:  Los de oefeningen in het smurfenbundeltje op pagina 3 onderaan op,

met ‘splitsbenen’ en ‘zakjes’, zoals de voorbeelden.

Stap 6: Neem het oplossingenblad van het smurfenboekje. ( In bijlage )

stap 7:  Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Stap 8: Neem je rekenboek B op pagina 63 oefening 3: Los deze 4 oefeningen op de uitgelegde manier op: 50-15=, 70-34=, 80-67=, 100-17=.

Stap 9: Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Verbeteren kan via ‘correctiesleutels’ op www.vbsoudebareel.be  of deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-nieuwe-pluspunt/

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale werkschrift leerjaar 2.

Kijk in het werkschrift B! Opgelet: Let enkel op de uitkomsten.

Dinsdag 21 april: Rekenen: Maaltafels trainen

Vandaag oefenen we x5 en x4 in met ons maaltafeldoosje.

Woensdag 22 april: spelling: thema 6 les 18: korte, lange en andere klanken afwerken

Stap 1: Bekijk de filmpjes nog eens aandachtig.

‘ Wat is het verschil tussen korte en lange klanken?’

https://www.bing.com/videos/search?q=lange+klank+korte+klank&ru=%2fvideos%2fsearch%3fq%3dlange%2bklank%2bkorte%2bklank%26%26FORM%3dVDVVXX&view=detail&mid=92130A37A3D7B0E8450792130A37A3D7B0E84507&&FORM=VDRVRV

‘ Tweeklanken onthouden op je lichaam.’

via deze link:  https://www.youtube.com/watch?v=TRKUfb2Za7U&feature=youtu.be

Stap 2: Lees ook de samenvatting van de les van maandag 20 april.

Kijk bij ‘stap 2: even samenvatten.’

Stap 3: Los de oefeningen op in het werkboek op pagina 73 en 74.

Lees goed de opdracht.

pagina 73 oefening 5 en 6

pagina 74 oefening 7: Klankendictee:

Dicteer bij oefening 7: a, oe, ee, r, ui, uu, p, o, oo, s.

pagina 74 oefening 8 a en b.

Stap 4: Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Verbeteren kan via ‘correctiesleutels’ op www.vbsoudebareel.be  of deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-talent-spelling/

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale spellingschrift 2.

Differentiatieblad ( voor als de oefeningen het boek snel gemaakt werden ) differentiatieblad thema 6 les 18 korte lange en andere klanken

Woensdag 22 april: Rekenen: Maaltafels trainen

Vandaag oefenen we x6 en x8 in met ons maaltafeldoosje.

Woensdag 22 april: namiddag: Buitenspeeldag!!

Het is vandaag ‘buitenspeeldag’. Daarom hebben we voor jou 6 leuke opdracht in petto!

Opdracht:

Tussen 14 uur en 17 uur kan je deelnemen aan 6 opdrachten.

Elke opdracht moet je proberen zo goed mogelijk of zo snel mogelijk te volbrengen.

Je krijgt 30 min. de tijd per opdracht.

Het bewijs dat je de opdracht uitvoerde, kan je als ‘reactie’ onder die opdracht posten op Facebook.

De organisatoren van deze opdrachten kiezen per opdracht één winnaar uit en

hij/zij ontvangt dan van hen één van de komende weken een spelpakket.

Hoe meedoen?

Maak je op Facebook lid van deze groep:

‘ Buitenspeeldag 22/04/2020 Lokeren  #Buitenspeeldaglokeren’.

Veel plezier!

Donderdag 23 april: taal: thema 6 les 14: Wat is een eigennaam?

Stap 1: Bekijk het filmpje ‘ eigennamen’ op www.bingel.be aandachtig.

Stap 2: Los de oefeningen op in het werkboek B op pagina 100, 101 en 102.

  • Leg een blauw kleurpotlood en je lat klaar.
  • Lees goed de opdracht.
  • Schrijf hoofdletters die je geleerd hebt, bij de eigennamen.

Stap 3: Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Verbeteren kan via ‘correctiesleutels’ op www.vbsoudebareel.be  of deze link: https://www.viavanin.be/bingel/thuisleren/correctiesleutel-talent-taal/

Je zoekt enkel nog de juiste pagina in het digitale taalschrift leerjaar 2.

Kijk in het taalschrift B!

Differentiatieblad ( voor als de oefeningen het boek snel gemaakt werden ) differentiatieblad thema 6 les 14 eigennamen

Donderdag 23 april: rekenen: T-TE=TE inoefenen op werkblad ( kolom 1 )

Stap 1: We oefenen de rekentaak van dinsdag verder in.

Neem het werkblad ‘Ik oefen extra T-TE’.

  • Weet je NIET goed meer hoe je de oefening kan oplossen?

Volg dan stap 2 en 3.

  • Weet je WEL hoe je de oefeningen kan oplossen?

Ga meteen naar stap 4.

Stap 2: Neem je rekendoos en doe ze open.

Stap 3: Bekijk het filmpje over aftrekken tot 100: T-TE=TE ( 70-15=)  nog eens opnieuw. Doe mee met je materiaal uit je rekendoos. ( zie dinsdag 21 april )

Stap 4: Neem het blad ‘ Ik oefen extra T-TE’. ( In bijlage. )

Los vandaag enkel kolom 1 op met splitsbenen.

Stap 5: Neem het oplossingenblad. ( In bijlage. )

Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Donderdag 23 april: Rekenen: Maaltafels trainen

Vandaag oefenen we alle aangeleerde maaltafels x2, x3, x4, x5, x6, x8 en x10 door elkaar in met ons maaltafeldoosje.

Je kan het ook nog op andere manieren inoefenen. Je leerde dit schooljaar al leuke manieren om te doen of jouw juf gaf ze misschien als tip tijdens deze Corona-weken.

Bijvoorbeeld: een blad maken in het tafelmapje, via www.computermeester.be ( 2de ljr à maaltafeloefeningen ), spel met dobbelstenen (Neem 2 dobbelstenen. Gooi een getal. Kan je met de 2 getallen een maaltafel vormen die je kent, dan los je die op.), …

vrijdag 24 april: spelling: thema 6 les 18: korte, lange en andere klanken inoefenen

Stap 1: Maak op www.bingel.be de taak: ‘oefeningen: korte, lange en andere klanken’.

vrijdag 24 april: lezen: Vlot en vaardig lezen thema 7 les 2 : be-, ge-, ver

Stap 1: Neem je Talent Leesboek op pagina 103.

Stap 2: Lees oefening 1 ‘woorden’ 2x luidop.

Laat een volwassene luisteren of je het correct leest.

Stap 3: Lees het appelblauwzeegroene kadertje. Begrijp je alle woorden? Vraag uitleg.

Stap 4: Lees oefening 2 ‘ Zinnen’ en oefening 3’ Hoe Stan een doelpunt maakte’ 2x luidop.

Stap 5: Neem je leesboek op pagina 104. Lees oefening 4 ‘ Vlinders’ luidop.

Tip: Je kan ook afwisselen met een volwassene.

Vrijdag 24 april: rekenen: T-TE=TE inoefenen op werkblad

( kolom 2 )

Stap 1: We oefenen de rekentaak van dinsdag verder in.

Neem het werkblad ‘Ik oefen extra T-TE’.

  • Weet je NIET goed meer hoe je de oefening kan oplossen?

Volg dan stap 2 en 3.

  • Weet je WEL hoe je de oefeningen kan oplossen?

Ga meteen naar stap 4.

Stap 2: Neem je rekendoos en doe ze open.

Stap 3: Bekijk het filmpje over aftrekken tot 100: T-TE=TE ( 70-15=)  nog eens opnieuw. Doe mee met je materiaal uit je rekendoos.

Stap 4: Neem het blad ‘ Ik oefen extra T-TE’. ( In bijlage )

Los vandaag enkel kolom 2 op met splitsbenen.

Stap 5: Neem het oplossingenblad. ( in bijlage )

Verbeter deze oefeningen met groene balpen.

Vrijdag 24 april:

Beloning voor je grote inzet deze week : Je hoeft geen maaltafels te oefenen vandaag!