Klasblog – 3de leerjaar C

corona week 3: taken 29 mrt, 2020 Klasactiviteiten

Dag lieve jongens en meisjes,

Hopelijk gaat alles nog altijd goed met jullie! Ik heb al heel veel aan jullie gedacht! Ik kreeg al van verschillende kinderen een briefje of een mailtje, dat vind ik super leuk!

Week 2 is voorbij. Ik zie dat er opnieuw flink werd gewerkt op Bingel! Goed zo!

Hier komen de nieuwe taken waarvan we verwachten dat deze in week 3 gemaakt worden, blijf volhouden!

 

Wiskunde :

Werkboek rekenen :

p. 34 en p. 35 : Kijk eerst op Bingel naar de instructiefilmpjes die ik klaar zette. Deze filmpjes geven jou uitleg bij een nieuwe soort oefeningen. Als je deze filmpjes bekeken hebt, maak je alle oefeningen in het werkboek op p. 34 en p.35. Kijk zeker ook eens naar de voorbeeldoefening bij oef.2. Los oef.2 en oef.3 op dezelfde manier op als de voorbeeldoefening. Driehoekjes mogen gemaakt worden bij deze les, maar moeten niet. Oef.1 heb je normaal gezien reeds gemaakt in week 1. Snap je de nieuwe oefeningen niet goed, bekijk het filmpje dan nog een paar keer of vraag hulp aan mama of papa.

p. 47 en p. 48 (driehoekjes mogen, maar moeten niet)

Taal :

  • Kinderen die geen leeskaart achteraan in de agenda hebben : lezen in het leesboek van Talent van p. 99 tot en met p. 101.

Kinderen die wel een leeskaart hebben achteraan in de agenda : volg het schema van week 14. Enkel het eerste deel (leesboek Talent p.105 – 108) lukt om te lezen. Het tweede deel (werkboek taal p.4 -14) lukt niet, want deze pagina’s komen uit het werkboek C, wat jullie niet mee naar huis hebben.

Blijf elke dag een half uur lezen, waarvan zeker een kwartiertje luidop (pagina’s uit het leesboek van Talent, boekje van thuis of van de bieb, een leeskriebel, een strip, …) . Op Bingel staan nog altijd leesboekjes op jouw eigen leesniveau beschikbaar (=Bib-box). Druk op het boekje onderaan het bingelscherm en je krijgt veel leuke leesboekjes.

  • Werkboek spelling : thema 9 les 6. Lees goed de spellingweters en maak de oefeningen van p.99 tot en met p.101 (ook de oefeningen met een pijltje).
  • Begrijpend lezen : de juf stuurde teksten door. Lees de tekst die bij jouw leesniveau hoort (A, B of C, denk aan wat je in de klas altijd leest) en los de bijhorende vragen op. Als je thuis een printer hebt, kan je deze blaadjes afdrukken en invullen. Lukt het niet om af te drukken, dan lees je de tekst en vragen op de computer.

Er staan deze week terug taken klaar op Bingel. Net zoals vorige week staan er ook oefeningen klaar die bij een boek uit de Bib-box horen. Zoek het boek (druk op het boekje onderaan jouw bingelscherm), lees het uit en los de bijhorende vragen op. Probeer (indien mogelijk) zoveel mogelijk oefeningen op Bingel te maken. Lukt het niet om alle bingeltaken te maken, dan is dat niet erg.

 Niet verplicht, maar wel leuk om te doen :

  • Zoek 10 zelfstandige naamwoorden (Wat was dit nu weer?  Deze woorden geven een naam aan een plant/dier/persoon/ding) in jouw huis of tuin. Zeg de zelfstandige naamwoorden in het enkelvoud (= één) en in het meervoud (= meer dan één) op.
  • Zoek 10 voorwerpen in jouw huis of tuin. Zet deze voorwerpen in alfabetische volgorde.
  • Meet jouw eettafel, knuffel, bed, broer of zus, stoel, … en druk jouw resultaat uit in m/dm/cm.
  • Juf stuurde ‘Gooi een verhaal’ door (zie afbeelding). Gooi 3x met een dobbelsteen om jouw hoofdpersonage, plaats en situatie te bepalen. Gebruik dit allemaal om een spannend verhaal te schrijven. Je kan daarna een passende tekening bij jouw verhaal maken.
  • Maak leuke paaskaartjes (zie afbeelding). Volg de verschillende stappen.

Na deze week is het paasvakantie. Ik wens jullie een fijne vakantie!

Vele groetjes en dikke knuffels,

juf Leen

tekst A week 3 

tekst A week 3 vragen

tekst B week 3

tekst B week 3 vragen

tekst C week 3

tekst C week 3 vragen